نگاهی به وضعیت و آمارکنونی وبلاگهای شناسنامه دار و گم نام استان یزد

مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد در مصاحبه خود با خبرگزاری ایسنا اعلام نموده است:بايد بلاگرها و سايت‌هاي بي شناسنامه را تشويق به شناسنامه‌دار كردن كنيم وبراي انجام اين امر تسهيلاتي را در اختيار بلاگرهاي شناسنامه دار قرار دهيم و از آنان حمايت كنيم.

شاید برای شما و حتی مدیرکل محترم جالب باشد نگاهی به وضعیت کنونی وبلاگهای یزدی بیاندازد و مقایسه ای بین نسبت وبلاگهای شناسنامه دار در برابر گم نام نویسها بیاندازند!!!


آخرین آمار از تعداد بلاگرها و وبلاگ نویسان ایران و جهان دارن سیدال از تحلیل گران شرکت گارتنر اعلام نمود در حال حاضر دنیای دیجیتال 12 میلیون وبلاگ و 57 میلیون خواننده حضور دارد.براساس آخرین آمار نزدیک به 900 هزار وبلاگ تنها در سه سرویس وبلاگهای فارسی زبان حضور دارند ؛ حدود 60 هزار وبلاگ نیز با فضا و آدرس اختصاصی مشغول هستند؛ درنتیجه می توان تخمین زد تا پایان سال یک میلیون ایرانی وبلاگ نویس داریم .آمار بازدید از وبلاگها هرگز اعلام نشده است ؛ گفته می شود از هر یک از سرویس های وبلاگ فارسی زبان درحال حاضر روزانه 3 میلیون بازدید انجام می شود!!!! یک میلیون هم مربوط به سرویسهای غیرمشهور و شخصی ؛ محاسبه شده است که در مجموع رقمی بالغ به 10 میلیون بازدید خواهد بود.در همین حال یک منبع آگاه تعداد بازدید روزانه پرترافیک ترین وبلاگهای فارسی زبان را تا حد 50 هزار نفر در روز تخمین زده است( براساس آماروبسایت آمار گیری پرشین استات) حال این آمار را با یک رسانه ای دیگر به خصوص رسانه های نوشتاری از جمله روزنامه کثیر انتشار مقایسه کنید.

آمار تعداد وبلاگ نویسان ساکن استان یزد
گرچه به یمن کارشناسی حوزه های مربوطه!!! آمار وبلاگها و وبسایتها یزدی در دست نیست ؛ اما تعداد وبلاگ نویسان یزدی در کمترین حالت ممکن ؛ حدود یک هزار تا سه هزار وبلاگ از نزدیک به یک میلیون وبلاگ فارسی زبان تخمین زده می شود .

اساس محاسبه آمار وبلاگ نویسان یزدی
هفته گذشته ؛ یکی از سرویس دهنده در گزارش خود اعلام کرده بود در آمار استخراجی گروه فنی وبسایت سرویس دهنده متبوعش، کمترین آمار وبلاگها در استانی است که دارای آماری معادل یک هزاز و صد وبلاگ در آن روزآمد می شوند( این منبع آگاه نام استان ذکر نکرده است)سوال ؛ این آمار چه کمکی می کند؟ فرض کنید منظور استان یزد است؛ فرض را براین بگذاریم که در استان یزد کمترین آمار وبلاگ فارسی زبان وجود دارد که براین اساس در این سرویس خدمات دهنده وبلاگ حدود یک هزار وبلاگ دارد در ایران، 3 سرویس معروف و فراگیر بلاگفا؛ میهن بلاگ و پرشین بلاگ است پس در مجموع می توان تخمین بزنیم حدود 3 هزار بلاگر در استان یزد وجوددارد!!! در جستجو انجام شده با نرم افزارهای موسوم به خزنده های وب نیز در مجموع ؛ بیش از 10 هزار لینک غیرتکراری در وبلاگهای یزدی استخراج می شود که با توجه به ساب سرانگشتی تاییدی است بر فرض عدد حداقل سه هزار وبلاگ در استان یزد خواهد بود .البته سرویسهای دیگر مانند پارسی بلاگ ؛ رسا وبلاگ ؛ بلاگر؛ بلاگ اسکای در آمار لحاظ نشده است . آمار ذکر شده حداقل ممکن را در بر می گیرد.

نکته مورد توجه این آمار قابل استناد است ؛ آمار لااقل کمتر از این میزان نیست؛ آمار اعلام شده برمبنا آمار دکر شده بر مبنای وبلاگهاییست که از یزد به روز می شوند ، یعنی از روی عدد شبکه اینترنت یا همان ای پی (که برای هر بار اتصال هرکاربر منحصربه فرد اختصاص می یابد) این رقم بدست آمده است .متاسفانه جزییات دیگر قابل ارایه نیست وگرنه گره هایی باز می کرد.

تعداد وبلاگ های شناسنامه دار یزد چقدر است
بر اساس آخرین آمار در جشنواره وبلاگ نویسان حدود 157 وبلاگ شرکت کردند اگر 50 وبلاگ شناسنامه استانی فرض کنیم در جشنواره حضور نداشتند ؛ آمار یزد حدود 200 وبلاگ شناسنامه دار است و نزدیگ به 2800 وبلاگ بدون نام و شناسنامه وجود دارد. اما این آمار خوشبیانه است ؛ اگر وبلاگ شناسنامه دار بدین معنا باشد که نگارنده وبلاگ ادعای مالکیت آن را برعهده بگیرد و همچنین حاضر به جوابگویی در مقابل عمل خود باشد ؛ شاید تعداد این گونه وبلاگها در یزد به 30 وبلاگ هم نرسد!!!!
جالب است بسیاری از بلاگرها معروف و صاحب نام یزدی هنوز بدون نام گرداننده اداره می شوند.
شاید بسیاری از هویت گرداننده یا گرداننده آن مطلع باشند اما مطالب با نام مستعار به روز شده ودر بسیاری از موارد مسوولیت وبلاگهای مذکور را برعهده نمی گیرند بدون شک این وبلاگها در زمره گم نام نویسی هستند.اگر به آمار بسیار خوشبیانه نگاه کنیم نسبت بسیار کم و غیرقابل قیاس است پس حرکت به سوی شناسنامه نمودن بلاگرها انتظاری دور از دست است که بدان نبایست امیدوار بود.

راه حل برای گریز از وبلاگهای بدون نام
یک محقق در مقاله ای در خصوص چگونگی مواجهه با گمنام نویسی در وبلاگها چنین می گوید؛ نگارش با نام مستعار در دیگر رسانه های نوشتاری به خصوص مطبوعات سابقه داردحتی آثار بزرگ ادبی ؛ تابلوهای مشهور و یا شعرها زیبا جامانده از قرنها گذشته وجود دارد که نام هنرمند خالق آن نامشخص است!!!! شاید بتوان برای هرگمنام نویسی مجموعه از دلایل مرتبط به هم متصور شد که در نوع خود منحصربه فرد است!! این محقق اذعان می کند؛ راه حل پاک کردن گم نام نویسی نیست این عمل لااقل در اینترنت که با بهره گیری از فن آوریهای نوین ؛ قابل دور زدن است ؛ امکان پذیر نیست

وی می گوید: راه حل این است که بفهمیم ؛ چه دلایل برای رویکرد وبلاگ نویسان به نگارش و روزآمدی وبلاگ با نام وجود دارد؛ پس زمینه و بستر لازم را برای نگارش با نام را توسعه دهیم و موانع احتمالی را برداریم

دولت وارد عمل نشود
باید اذعان داشت؛ ترس از برخورد حقوقی و قضایی ؛ تنبیهات اجتماعی احتمالی و واهمه از برخوردها خارج از چهارچوب ؛ شاید دلیل اصلی گم نام نویسی فرض شده است این در حالی است که عمده بلاگر ها گم نام نویس؛ چهارچوبها و قوانین و مقررات را مو به مو رعایت می کنند. پس چه دلایل برای گم نام نویسی بلاگرها می توان در نظر گرفت .
واضح است ؛ ورود مجموعه حاکمیت و دولت به این امر برخورد با وبلاگها البته خارج از مقررات جاری کشور؛ باعث حرکت خیزشی و درونی وبلاگ ها می شود. به عبارت ساده تر همین اندک محدود شناسنامه دار به وبلاگ نویسی به گم نام رو می آورند گرچه فکر کنم خط مشی دولت هم اینگونه نیست؛ مدتی پیش؛ در جلسه ای با وزیر ارشاد و جمعی از بلاگرها در فضایی صمیمانه حضور داشتم؛ دوستان حاضر می گفتند این چندمین جلسه است که آقای وزیر برگزار کرده است ؛ این خود نشان رسمیت یافتن
وبلاگ در سطح جامعه ایران است. در حالی که در همان جلسه چند بلاگر نام خود را به نام وبلاگی یعنی گمنام ذکر کردند !!!! و جالب اینکه هیچ اصراری بر دانستن اطلاعات شخصی اشان صورت نگرفت.

چه بایدکرد
نگارنده هرگز به درهم ریختگی و ابهام در شبکه اینترنت در تمام زمینه ها معتقد نیستم ؛ اما بدون شک این نکته مهم است که باید ابتدا قوانین و جرایم رایانه ای را تصویب کرد و به دقت دنبال نمود ؛ و گرنه قوانین جاری در کشور لااقل در بخش اینترنت بسیار مبهم و گاهی ضعیف است حتی اگر به سراع قضایی قدرتمند و قوه قضاییه با نیروی
قهریه برویم و بخواهیم با مسله برخورد کنیم با مشکل روبرو می شویم نمونه ای را ذکر می کنم ؛ امروز وبلاگ نویسان و احتمال بروز خطا نوشتاری دغدغه است در حالی که دوستی مدعی است با بهره گیری ازتکنیکهای فنی شبکه، حدود یک میلیون آدرس پست الکترونیکی یا همان ایمیل کاربران ایرانی را در اختیار دارد ؛ فرض کنید این فرد به آدرس ایمیلها ؛ یک مطلب توهین آمیز بفرستد ؛ یعنی در کسری از ثانیه یک میلیون ایرانی یک مطلب واحد توهین آمیز رادریافت می کنند ، حتی اگر این فرد ردیابی و
شناسایی شود بازهم قابل پیگرد قانونی نیست ؛ درحالی که در کشورهای پیشرفته این عمل حتی خارج از محتوا به دلیل ارسال انبوه نامه ناخواسته جرم محسوب می شود!!!

سخن آخر
نمونه های مشهود بسیاری را می توان ذکر کرد که حتی در حالت عادی جرم محسوب نمی شود اما در فضای اینترنت مشکل آفرین و گاه بحران ساز است ؛ پس نگاهمان باید قبل از هر مطلب ؛ ساماندهی قانونی به این امر باشد 
گرچه شاید برخی ترس و واهمه کم شدن آزادی اطلاعات دارند اما باید این نکته را بدانند قانون گذار باید بداند لااقل در حوزه فن آوری اطلاعات؛ هر نوع محدودیت باعث واکنش و گستردگی دامنه فعالیت بلاگرها شده و زمانی دیگر فضا وبلاگستان حتی در حد امروز در دست ما نخواهد بود؛ تنها کافی است بلاگری به یکی از سرویسهای خارجی نقل مکان نماید آنگاه دستیابی به روزرسان آن غیرممکن است ...

محمد حسین تقوایی زحمتکش
مدیروبلاگ فن آوری اطلاعات یزد
http://yazdit.mihanblog.com


يزدفردا

يزدفردا زنده به محبت هاي بي شائبه دوستاني همچو شماست ؛

 باشد كه روزي با هم يزدي آباد را نظاره گر باشيم

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا